وزیر خارجه عربستان سعودی: راه‌حل دو کشوری بیش از هر زمان دیگری اضطراری است

وزیر خارجه عربستان سعودی در فایننشال‌تایمز نوشت: مانع پیش روی صلح، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هایی که خواستار ثبات و همزیستی‌اند نیستند؛ موانع، تندروها و جنگ‌طلبان در هر دو طرف هستند

شاهزاده فیصل بن فرحان-AFP

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی همزمان با تشدید تنش‌ها بین اسرائیل با حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی در یادداشتی در فایننشال‌تایمز با عنوان «راه‌حل دو کشوری اضطراری‌تر از هر زمان دیگری است»، تاکید کرد راه‌حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطینیان تنها راه صلح بادوم در خاورمیانه است. او تندروها در دو طرف را مانع صلح خواند و گفت نباید اجازه داد آنها آینده مردم را دیکته کنند.

وزیر خارجه عربستان سعودی در فایننشال‌تایمز نوشت: مانع پیش روی صلح، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هایی که خواستار ثبات و همزیستی‌اند نیستند؛ موانع، تندروها و جنگ‌طلبان در هر دو طرف هستند.

فیصل بن فرحان گفت: اکنون زمان آن فرارسیده است که در مسیر بدون بازگشت حل مناقشه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و تشکیل دو کشور مستقل حرکت کنیم که مردم بتوانند با صلح در کنار هم زندگی کنند.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که این پادشاهی بی‌وفقه برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی که اورشلیم شرقی پایتخت آن باشد تلاش می‌کند و تا زمانی که این هدف محقق نشود، با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش عرب‌نیوز، این یادداشت در راستای مواضع اخیر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در شورا است.

به نوشته وزیر خارجه عربستان سعودی، کشور مستقل فلسطینی اهداف عربستان شامل ثبات منطقه‌ای، همگرایی و کامیابی را محقق می‌کند.

او تاکید کرد،‌ نباید تندورها آینده مردم ما را دیکته کنند و جنگ را به آنها تحمیل کنند. باید صدای میانه‌روها بلندتر شنیده شود و وظیفه ما این است که اطمینان یابیم صدای آنها شنیده می‌شود.

وزیر خارجه عربستان از کشورهایی که به‌طور خصوصی تمایل خود را به تشکیل کشور مستقل فلسطینی نشان داده‌اند خواست که موضع خود را علنی کنند چون اکنون زمان ایستادن در سمت درست تاریخ است.

او گفت که فقط به رسمیت شناختن کشور فلسطینی کافی نیست و باید اقدامات عاملی در این زمینه انجام داد.

شاهزاده فیصل بن فرحان اسرائیل را متهم کرد که با تشدید تنش‌ها، اعتماد و مذاکرات دیپلماتیک را تضعیف می‌کند و منطقه را به سوی جنگی گسترده‌تر می‌برد.

او گفت راه‌حل بادوام نمی‌تواند بدون اینکه غزه و کرانه باختری تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطینی قرار بگیرند، محقق شود.